Een veilig leerklimaat

 

Kwetsbaarheid is key

Een goede debriefing staat of valt met of mensen zich kwetsbaar durven op te stellen. Met andere woorden: is iemand bereid om gedachten of emoties te delen met een groep. Daarvoor moet het leerklimaat aan een aantal voorwaarden voldoen.
Het creëren van een veilig leerklimaat

The Basic Assumption
We believe that everyone participating in activities at CMS is intelligent, capable, cares about doing their best and wants to improve

Hierboven staat de basis aanname van het Center for Medical Simulation (CMS) van Harvard University. Bij elke SIM wordt hier de nadruk op gelegd. Het is een continue herinnering aan het feit dat we allemaal volwassen intelligente mensen zijn met maar één doel en dat is leren van elkaar op een prettige en veilige manier.

 

Voorbereiding

Hoe begin je met het creëren van een veilig leerklimaat? Daarbij is het handig zelf ook na te denken over wat je prettig vindt als je zelf deelnemer bent aan een SIM. Een veilig leerklimaat gaat niet alleen over open en begripvol zijn maar juist ook zorgen dat alles rondom de sim goed geregeld is en dat deelnemers bij voorbaat al op hun gemak zijn.

  • Zorg dat het materiaal in orde is en de ruimte voorbereid op de simulatie.
  • Zorg voor comfort. Bijvoorbeeld een goede debriefing ruimte waar iedereen kan zitten met toegang tot water, koffie, thee etc.
  • Het is prima om te laten zien dat je je best gedaan hebt om het de deelnemers gemakkelijk te maken. Het feit dat je moeite hebt gedaan voor anderen geeft een gevoel van waardering bij de deelnemers

 

Respecteer de deelnemers

Het is belangrijk dat deelnemers zich vanaf het begin gewaardeerd en gerespecteerd voelen. Dit draagt bij aan de bereidheid om ook echt betrokken deel te nemen. Jezelf verplaatsen in de deelnemers de beste manier om dit te bereiken.

Hiervoor is essentieel:

  • Introduceer jezelf en eventuele andere instructeurs.
  • Introduceer deelnemers aan elkaar als ze elkaar nog niet kennen.
  • Groet deelnemers persoonlijk en toon interesse. Toon waardering voor hun komst.
  • Dan volgt de ‘Basic Assumption’: Alle deelnemers in het simulatieprogramma zijn vaardige, intelligente professionals die hun best doen en graag willen verbeteren.
  • Vraag deelnemers om respectvol en nieuwsgierig naar elkaar te zijn. Benadruk het belang hiervan en dat wat hier gebeurt ook hier blijft.

 

Wees transparant

Deelnemers willen graag weten waar ze aan toe zijn. Het moet duidelijk zijn wat de leerdoelen van de SIM zijn en wat ermee gedaan wordt. Om dat te bereiken zijn de volgende punten van belang:

  • Noem de doelen van de SIM.
  • Laat mensen die de omgeving/materiaal nog niet kennen hier eerst kennis mee maken alvorens te beginnen.
  • Geef aan als er andere beoordelingen gedaan worden buiten de normale leerdoelen om. Zoals een officieel examenmoment of video-observatie voor onderzoek.
  • Maak de rollen van de deelnemers tijdens de SIM duidelijk. Laat deelnemers ook zoveel mogelijk in hun eigen rol deelnemen.
  • Bied ruimte om verwachtingen en leerdoelen van de deelnemers te bespreken.

 

Als het gelukt is om aan alle bovenstaande punten te voldoen, dan wil ik je feliciteren met een geweldige voorbereiding. De praktijk is helaas vaak wat stugger. Er is niet altijd tijd om aan al deze punten aandacht te besteden. Maar als je goed kijkt dan ligt aan de basis van een veilig leerklimaat een open en nieuwsgierige houding van de instructeur. Als je als instructeur oprecht, eerlijk en nieuwsgierig bent en enthousiasme uitstraalt dan heb je 90% van het leerklimaat al onder controle. De overige 10% haal je uit goede voorbereiding en deugdelijk materiaal.

In het trauma SIM-programma in ons ziekenhuis zitten meer dan 200 potentiele deelnemers. We hebben elke week ongeveer 45 minuten om een SIM te draaien en te debriefen. Het is dan belangrijk dat je snel van start kunt. Wat kan helpen om iedereen duidelijkheid te geven over wat te verwachten tijdens de SIM is door iedereen hierover van tevoren in te lichten middels een hand-out.

Conclusie

Een veilig leerklimaat is essentieel voor het doen van een goede debriefing. Zorgen dat iemand zich op zijn gemak voelt om gedachten en emoties te delen na een simulatie zorgt voor het grootste leereffect bij alle deelnemers.

Door oprechte nieuwgierigheid, openheid en enthousiasme te laten zien als instructeur heb je een veilig leerklimaat zelf in de hand.

If you Sim, Sim Safe

 

Disclaimer: veel van wat ik hier schrijf is kennis die ik heb opgedaan tijdens de Comprehensive Instructor Workshop van het Institute for Medical Simulation (CMS) in Harvard.

 

 

Auteur: Pieter Noë, SEH-arts KNMG

 

Pin It on Pinterest

Share This