Vandaag weer een ToxED-post. Dit keer delen we ons protocol voor de opvang, diagnostiek en behandeling van een patiënt met een intoxicatie van tricyclische antidepressiva (TCA). Intoxicaties met TCA’s komen veel voor en kunnen potentieel zeer ernstig verlopen. Het is daarom belangrijk om de onderliggende farmacologische werking te kennen, zodat je begrijpt welke symptomen je kan verwachten. Wegens de mogelijk dodelijke gevolgen is het van belang een goede risico-inschatting te maken en paraat te hebben wat je behandelopties zijn.

Zoals bij elk ToxED-protocol is er een handige flowchart die je direct bedside kan gebruiken. Daarnaast is er weer een uitgebreid document, opgebouwd volgens het acroniem PIRAATT. Daarin wordt ook uitgebreider ingegaan op de onderliggende farmacologische effecten. Dit is handig om te weten, want hiermee vallen de effecten van intoxicaties met SSRI’s en antipsychotica ook te verklaren en te begrijpen.

 

Voel je vrij om zaken uit dit protocol over te nemen in je eigen lokale protocol. Graag wel met juiste bronvermelding naar deze website.  Voeren jullie een totaal ander beleid? We zijn erg nieuwsgierig, laat dan vooral een reactie achter.

 

Weet jij:
– Hoe je het risico op ernstige toxiciteit inschat?
– Welke effecten een TCA-overdosering heeft op het ECG?
– Welke behandeling je geeft bij ECG-afwijkingen? En bij hypotensie?
– Waarom er een anticholinerg toxidroom optreedt?

 

 

Auteur:
Jeroen Veldhuis, SEH-arts KNMG

 

Reviewers:
J. Bouwhuis, Internist-Acute Geneeskunde
Peter ter Horst, Ziekenhuisapotheker
Lonneke Buijteweg, SEH-arts KNMG

Pin It on Pinterest

Share This